Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Khamis, Julai 22, 2010

Naskhah 14 - Kita?

Assalamualaikum......

Sepanjang hidup kita, saya percaya banyak sudah yang kita lalui. Tapi, sering semua itu berlalu tanpa kita sendiri menyedari hikmah Tuhan di dalamnya.

Saya terfikirkan soal cinta (kenapa pulak ni???). Entah kenapa, tapi soal itulah yang asyik berulang sekitar kehidupan saya akhir-akhir ni, macam sejuk yang selalu kita rasa bila tiba musim hujan. Ia tak selau, tapi begitulah keadaannya.

Hidup Kita Hari Ini

10 tahun 20 tahun lalu, hidup kita tak seperti hari ini. Di kampung-kampung sebahagian besar, akses kepada dunia yang lebih canggih tanpa batasan belum boleh didapati. Rata-rata sosioekonomi penduduk tak membolehkan kita untuk menikmati 'kelebihan' ini. Penduduk bandar pula, walaupun sedikit mewah, tapi bentuk hiburannya tak 'sehebat' hari ini. Begitu juga dengan sikap dan pembawaan watak masing-masing. Masalah sosial ketika itu tak sebanyak dan serumit hari ini.

Hari ini, sikap bagai enau dalam belukar sudah jadi sikap dominan masyarakat di bandar atau kampung. Semuanya, perlahan-lahan mula dapat menerima, inilah yang seharusnya menjadi sikap kita. Tidak ada lagi, orang yang menegur anak orang lain yang tersilap langkah, dan tak ada lagi sesiapa yang sanggup membimbing anak orang lain jadi baik macam anak sendiri. Dan tak ada lagi, orang yang berlapang-dada menerima teguran atau tentangan orang lain. Nilai cinta-mencitai dalam diri masing-masing hampir sudah kontang.

Kita cepat tersasul perkataan kasar lagi mencela dengan orang yang tak sebulu dengan pendapat kita. Kadang-kadang kita suka mendoakan yang buruk-buruk untuk dia, sebab kita selalu rasa kita sahaja yang betul. Kita rasa hak kita sahaja yang telah dirosakkan. Kita lupakan hikmah dalam berdakwah. Nabi Ibrahim a.s, bila ayahnya menolak dakwahnya,Allah rakamkan dalam ayat ni, bagaimana reaksi baginda:

Nabi Ibrahim berkata: Selamat tinggallah ayah; aku akan memohon
kepada Tuhanku mengampuni dosamu; sesungguhnya Dia sentiasa melimpahkan
kemurahan ihsanNya kepadaku. (Maryam:47)

Padahal, tiada ruginya kita berlemah-lembut, menjadi pemaaf. Sedang Allah luas sifat Maha Pengampun Nya. Dia tidak akan sia-siakan kebaikan yang kita buat.

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam
surat amalnya)[7]
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam
surat amalnay)[8]
{surah al-zalzalah}


Moga Allah selalu membimbing kita, sepanjang hidup.amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan