Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Isnin, Mac 08, 2010

Naskhah 8 - Artikel 11 (1)

Assalamualaikum untuk diri-diri yang selalu ingin belajar..........


Banyak sekali yang saya pelajari dalam pada saya mengejar hari-hari yang berlalu semakin pantas.Mengulit ilmu di sini,saya dikurniakan pensyarah yang baik-baik.Salah seorangnya,Dr Hisham yang mengajar saya "Islamic Legal System".Banyak sekali kata-katanya yang membangkitkan semangat saya.Semangatnya untuk mendokong aspirasi universiti mengIslamisasikan pengetahuan cukup saya kagumi.Hari ini,Dr Hisyam ceritakan tafsiran Prof Ahmad Ibrahim, pengasas fakulti saya,tentang 'kebebasan beragama' yang diperuntukkan dalam perlembagaan.Kata Dr,Prof,sarjana yang patut dikagumi,mengejar langkahnya dalam pengaplikasian undang-undang syari'ah di Malaysia,cukup mengajar saya,si budak mentah ini.Kata Prof,kebebasan itu diperuntukkan untuk seseorang itu bebas mengamalkan sebarang perbuatan yang di benarkan di dalam agama.Terang Dr Hisham lagi,Prof Ahmad Ibrahim berpendapat,seseorang yang murtad;meninggalkan agama Islam tidaklah dikira sebagai satu interpretasi terhadap kebebasan beragama yang diperuntukkan.Kerana kebebasan itu diberikan untuk seseorang mengamalkan apa yang disuruh oleh agamanya,bukan mengamalkan apa yang dilarang agamanya.Begitu juga,bagi golongan 'Free Thinker' atau 'Atheis'.Perbuatan mereka tidak boleh dikira kebebasan beragama kerana mereka tidak beragama!
Moga Allah selau rahmati guru-guru saya,dahulu hingga kini.amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan