Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Rabu, Mac 24, 2010

Naskhah 9 - Rencam


Assalamualaikum untuk diri-diri yang bersabar dengan setiap ujian.......

Saya lalui hari ini dengan perasaan yang ling-lung sahaja.Kertas ujian saya tatap dengan separuh hati.Tapi,begitulah hari peperiksaan,begitu banyak perasaan bersimpang-siur.Suka pun ada bila mata meladeni soalan,"oh,nasib baik dah baca!"kata hati saya sambil tersenyum-senyum sumbing.Itu 1 hal,tapi sudah tentu ada juga sebaliknya.Mengingatkan musim peperiksaan akhir di sini,saya teringat artikel yang ditulis oleh Dato' Sanusi Junid(kalau saya tak silap) pasal 5 prinsip yang elok-elok juga kalau saya tuliskan di sini.Dari semangat Bushido di Jepun,Hwarang di Korea,Jin Qiang di China dan Muru'ah bagi bangsa Arab,semuanya menyemai amanah,berani,disiplin,rajin dan setia.Saya fikir,tiap-tiap langkah dalam kehidupan kita sifat-sifat ini penting untuk diadaptasikan supaya boleh membawa kepada pengakhiran yang baik-baik juga.Seperti hukum karma yang biasa-biasa itu pun,masih menirukan hikmah dalam ajaran Islam;perbuatan baik akan dibalas baik,dan begitu juga sebaliknya.Saya fikirkan tentang diri saya sebagai pelajar,sudah tentu saya perlu untuk amanah dalam mengulit hari-hari saya di sini,berani kerana benar(wah,macam biasa dengar ye?) di samping berani meneroka lebih jauh dari apa yang terilustrasi dalam buku-buku pelajaran saya.Dan mungkinkah kehidupan saya akan menjadi sesempurna mata yang melihat dan diri yang melalui,jika saya tak punyai disiplin?[kawan-kawan saya tentu ingin menjawab bagi pihak saya(^_^)].Saya harus rajin meladeni setiap hari-hari yang saya lalui,tentunya dengan sabar dan syukur.Kesetiaan pada apa?belum saya rumuskan.hehehe
Kerana pentingnya prinsip-prinsip ini dalam hari-hari ujian di sini,saya tuliskan moga ia boleh difahami kegunaannya di waktu-waktu kritikal.Apatah lagi dalam sepanjang kehidupan kita di sini(dan di sana!)
Semoga jalan yang kita pilih selalu dimudahkan oleh Allah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan