Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Ahad, Februari 07, 2010

Naskhah 1 - Berjasa pada alam


Assalamualaikum untuk diri yang selalu di uji......
Seputar pagi tadi,kalut mengejar waktu sempat juga saya terfikir tentang isi terbaharu untuk blog ini.Kala kaki melangkah di sebelah papan tanda "Keep Off The Grass",saya mengutuk diri yang tidak menebal rasa cintanya terhadap alam.Mata memang menyorot pada sebaris ayat itu,tetapi saya teruskan langkahan kerana hambatan untuk tiba sebelum pensyarah ke bilik kuliyyah.Terlintas dalam benak saya,"Teruknya manusia ini(sayalah tu),matanya jenuh mengikut baris,tapi hatinya tidak ikut membaca".Hari-hari lain juga,bila saya kenang-kenang kembali,betapa tidak istiqomahnya saya bila 'buat-buat terlupa' membawa bekas sendiri untuk membungkus makanan,kala melihat isi beg yang macam sudah melayutkan bahu.Belum lagi bila terlupa untuk 'menjimatkan' jumlah kertas ketika meng'copy' yang sudah menjadi rutin harian.Kadangkala,bila saya melepasi bilik-bilik yang tidak dimatikan lampu dan pendingin hawanya,timbul rasa kesal dalam diri saya(cheeewah,macam tak pernah buat!).Manusia ini(saya lagilah tu) setiap harinya dia memohon pada Allah,selamat hidupnya di dunia dan akhirat.Tetapi dia menolak keselamatan itu dengan tangannya!Saat membuang sampah di mana sahaja tangannya merasa penat,menggunakan barangan elektrik tanpa had,mencabut plug tanpa mematikan suis,dan apa-apa sahajalah yang mencemarkan alam,kita jarang ada rasa bersalah.Malah kita teruja melakukannya setiap hari!Kita tak kisah melihat alam yang yang dipinjamkan oleh generasi hadapan dirosakkan oleh kita!Malangnya,sebelum sempat generasi ini 'merasai' kesannya,kita ini terlebih dahulu yang perlu menanggung azabnya.Cuaca yang tidak menentu,kesan langsung sinaran ultra-ungu dan entah apa-apa lagi yang saya sendiri tidak tahu bagaimana bentuknya.Mungkinkah Allah ciptakan alam ini hanya untuk dimusnahkan oleh kita yang jahil pengetahuan ini?Cintai alam ini,belajar dari setiap penciptaan-Nya,kita akan selamat di dunia dan akhirat,macam yang selalu kita minta-mintakan lepas solat:
"Wahai tuhan kami,
kurniakan bagi kami,
kebaikan di dunia dan
di akhirat"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan