Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Isnin, Februari 22, 2010

Naskhah 6 - Kembara Ilmu

Assalamualaikum untuk diri-diri yang selalu sabar menjalani hidup......
Sepanjang minggu lepas,saya banyak hadiri beberapa program sekitar kampus.Entah apa yang hendak dikongsikan kali ni,saya belum begitu pasti.Saya fikir,begini mungkin boleh.....

Jumaat,19/2/2010
Ceramah oleh Dr Ismawi Zen tentang 'Individu positif,Generasi positif'
Pertamanya saya hadiri kerana,umpan bintang yang akan dikreditkan dalam maklumat kokurikulum saya.Keduanya,saya pernah terbaca tentang penceramah ini dalam akhbar,tak lama dahulu ketika saya bercuti semester 1.Ceramahnya 'simple',tapi saya tertarik idea beliau dalam menyatakan orang yang benar-benar berjaya tidak hanya akan memberi faedah kepada dirinya sendiri sahaja.Bahkan memperbaiki masyarakat adalah matlamatnya dalam setiap perkara.Apabila dia ingin berjaya dalam pelajaran,dia tidak sahaja inginkannya kerana mahu menyenangkan hati ibu ayahnya,mahu bergaji besar apabila bekerja,malah kerana ingin menyumbangkan kepada masyarakatnya,atau kata dr,untuk ummahnya.

Sabtu,20/2/2010
Kem Fardhu 'Ain,CCAC
Hari esoknya,berpagi-pagi selepas subuh,saya pulang ke bilik dan bersiap untuk ke kem ini pula.Kali ini baru saya percaya,ikut kem-kem sebegini boleh 'ice breaking' dengan orang yang kita tak kenal.Anda bayangkan sehingga kem ini berjalan kami semua(kumpulan saya) telah hampir 3 bulan duduk di dalam 1 kelas.Tapi,ketika di kem inilah saya baru perasan muka-muka mereka,dan sebahagian nama mereka.Rupa-rupanya sifat mereka amat jauh berbeza dengan ekspresi mereka ketika di dalam kelas.Ada yang sangat ramah dan bersemangat ketika kami mengikuti eksplorasi.Dan bertambah tidak sia-sia kemesraan kami bila kami berjaya mendapatkan tempat kedua!Selepas semuanya selesai,sedikit ucapan dari ustaz Ismail yang saya ingat tentang betapa pentingnya untuk kita belajar dari alam.Katanya lagi Islam itu bermaksud interaksi,bagaimana kita perlu berinteraksi dengan tuhan,dengan diri kita juga dengan alam dalam memahami semua aturan yang dibuat oleh tuhan.Sebutnya lagi,dalam memaknakan atau memberi nilai kepada ilmu,kita mesti punyai kekuatan.Kekuatan yang dibahagi kemudiannya ialah:
-'divine strength'
-'virtue strength'
-'mental strength'
Apabila sahaja kita memiliki ilmu dengan panduan ini,ustaz kata kita akan menjadikan ilmu itu memberikan kebaikan kepada siapa sahaja.

Sabtu,20/2/2010
Petangnya,saya hadiri Kursus ICT untuk Usahawan oleh PKNS santak ke hari ahad keesokannya.Saya di'paksa' untuk memikirkan produk yang akan dilancarkan pada esok hari.Penat otak saya mencari idea,saya terfikir untuk menjual e-book untuk kanak-kanak.Nanti sahaja,bila saya sudah benar-benar siap,akan saya iklankan di blog ini untuk anda.

Begitulah,perjalanan saya mencari ilmu sepanjang beberapa hari yang lalu.Moga Allah selalu menetapkan hati saya dan anda untuk terus cinta mengulit ilmu di dunia kembara kita ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan