Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Sabtu, Februari 13, 2010

Naskhah 5 - ASEAN

"ASEAN LOGICS CONFERENCE"
PEMBENTANG 1:TAN SRI DR KHOO KAY KIM
PEMBENTANG 2:DR FARISH AHMAD NOOR
PEMBENTANG 3:ASSOC PROF DR KAMAR ONIAH KAMARUZZAMAN
PEMBENTANG 4:TUN DR MAHATHIR MOHAMAD
PEMBENTANG 5:DR FILEMON A. URIARTE JR.
PEMBENTANG 6:PROF DR CHANDRA MUZAFFAR
PEMBENTANG 7:ENCIK FERIZ OMAR

"ASEAN NIGHT"
PENCERAMAH:ASSOC PROF DR ISHTIAQ HOSSAIN

Assalamualaikum w.b.t........
2 Feb 2010 lepas,saya hadiri ASEAN LOGICS(Asean Students Engaging Action for Local&Regional Contribution To Society) CONFERENCE.Pengalaman menghadiri konferens antarabangsa yang paling aneh saya rasa.Pengurusan yang tidak setara dengan 'pakaian' ahli jawatankuasanya.Bermula dari pemberian tiket,pendaftaran sehingga penyampaian maklumat-maklumat yang bagi saya penting untuk peserta mengetahuinya,semuanya nampak begitu mengelirukan dan kelam-kabut.Alhamdulillah,para pembentang dapat menghilangkan sedikit rasa aneh yang kami rasai hampir sepanjang hari tersebut.Begitupun,saya rasakan kelompongan di sana-sini.Sesuai dengan tajuknya,kebanyakan pembentang menyentuh peranan pelajar dalam menggerakkan ke arah mencapai matlamat masyarakat ASEAN 2015.Saya ikuti kebimbangan Tan Sri Dr Khoo Kay Kim tentang masyarakat sekarang yang jauh dari sejarah.Hati saya tambah tak enak mengenangkan masyarakat sekarang yang makin jauh dari agama.Indahnya kalau asas penyatuan ASEAN ini menyentuh peranan Islam dalam menggerakkannya.Ada sedikit dari Dr Kamar Oniah.Saya tinggalkan konferens itu petangnya dengan beban untuk terus difikirkan dan digerakkan.Rentetan dari konferens itu,saya hadiri pula Malam ASEAN pada malam tadi.Penceramahnya ialah Dr Ishtiaq Hossein dari fakulti sains politik.Alhamdulillah,perbincangan malam tadi tidak meninggalkan persoalan ummah ke arah menuju ASEAN.Apapun pengalaman dan idea-idea yang saya dapati,saya harapkan dapat menambah keinginan saya untuk membantu ummah ini.
"Think Islam,
Feel Islam,
Act Islam."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan