Halaman

Latar Blog

Asmaul Husna

Rabu, Februari 10, 2010

Naskhah 3 - Dulu

Assalamualaikum untuk diri-diri yang sukakan apa yang ada di dalam sebuah buku.....
Kecil-kecil dahulu,ketika saya dihadiahkan dengan buku,saya tidak pernah terfikir untuk menjadi pencintanya.Tahun-tahun mendatang selepas itu,bila saya mula membaca karya Dr Usman Awang,Faisal Tehrani,Zaid Akhtar,dan buku-buku yang ada di rak-rak di rumah,(malah sebahagian karya ibu juga),saya mula mengenal banyak perkara yang asyik untuk difikirkan!Apatah lagi bila saya mulai menekuni pelajaran agama.Titik ini yang telah mengenalkan 'semangat' bahasa arab,indahnya menuturkan ayat-ayat al-Qur'an,dan 'manisnya' mempelajari syair-syair Ahmad Syauqi dan rima muziknya yang aneh kepada saya.Ketika ini,saya mula belajar mencintai bangsa saya kerana dekatnya ia dengan Islam(sepatutnya!)Budaya melayu adalah sesuatu yang asing tanpa Islam dalam catatan sejarah terdahulu.Bahkan dalam Perlembagaan Persekutuan ada menyatakan bahawa Melayu itu adalah beragama Islam.Islam telah memuliakan bangsa saya dengan nilainya.Ketika saya menyatakan ini kepada seorang kawan dari Sri Lanka,dia tidak mahu kalah dengan bangsanya.Katanya,sejarah bangsanya juga dekat dengan Islam.Ketika itu,saya tepuk bahunya,dan saya katakan kepadanya,"Alhamdulillah,kita dilahirkan dalam bangsa kita,sebagai Islam"(^_^)
Dalam kesusasteraan arab misalnya,saya tidak sahaja mempelajari kelok-kelok bahasanya yang banyak dalam mengulit kebudayaan bangsa ini,tetapi lewat syair-syair Ahmad Syauqi dan penyair yang lain-lain,saya belajar tentang semangat dan perjuangan mereka.Moga kita dapat terus mencipta sejarah yang indah-indah dan berguna untuk generasi masa hadapan kita.Begitupun,jalan ini pasti panjang dan sukar untuk kita lalui!Terpulang kepada kita bagaimana untuk berpenat-lelah mengusahakannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan